Article « Deepfakes: Informed digital citizens are the best defence against online manipulation »

More than a decade ago, Internet analyst and new media scholar Clay Shirky said: “The only real way to end spam is to shut down e-mail communication.” Will shutting down the Internet be the only way to end deepfake propaganda in 2020?

Deepfakes, a specific form of disinformation that uses machine-learning algorithms to create audio and video of real people saying and doing things they never said or did, are moving quickly toward being indistinguishable from reality.

What if we wake up tomorrow to a deepfake of Greta Thunberg, Time magazine’s 2019 Person of the Year, accusing a specific organization to be the major catalyst of climate change? Would any youth be skeptical of the information?

Lire l’article complet

• Nadia Naffi

Professeure au Département d'études sur l'enseignement et l'apprentissage à la Faculté des sciences de l'éducation, titulaire de la Chaire de leadership en enseignement sur la transformation durable des pratiques pédagogiques en contexte numérique